Mine tjenester og fagområder


Språk-, tale- og kommunikasjonsvansker

Jeg utreder/kartlegger språk- tale og kommunikasjonsvansker og setter inn direkte og/eller indirekte tiltak. 

Jeg veileder foreldre og nærpersoner og vurderer behandlingens omfang og intensitet.

Språk-, tale- og kommunikasjonsvansker er en stor del av mitt arbeidsfelt og kan blant annet være; språklydsvansker, fonologiske vansker, forsinket talespråk eller språkutvikling, vansker med språkforståelsen, pragmatiske språkvansker, DLD. 

Taleflytvansker - stamming og løpsk tale

Taleflytvansker er vansker med flyt og tempo i talen og kan være stamming eller løpsk tale.

Jeg arbeider direkte og indirekte utfra behov, alder og vanskens omfang. 

Når det gjelder små barn vil det være naturlig å arbeide indirekte

Jeg har kurs fra Michael Palin Centre for Stammering og er sertifisert i DCM - Demands and Capasities Model og stuttering.

Svelgevansker/
dysfagi/orofaciale vansker

Svelgevansker kan være livstruende og det er viktig å få satt i gang tiltak så fort som mulig! Svelgevansker kan ramme mennesker i alle aldersgrupper. Man estimerer at så mange som 60% av alle pasienter har svelgevansker etter hjerneslag.

Dysfagi er vansker med spising og/eller svelging av mat, drikke og spytt og kan oppstå i en eller flere faser av spise- og svelgeprosessen. 

Jeg vurderer svelgevansken, munnmotorikken og setter inn tiltak i form av behandling, kosttilpasning, trening og evt. hjelpemidler.

Telelogopedi

Telelogopedi er en form for logopedisk behandling som gjør at flere kan få logoped hjelp, selv om det ikke finnes logoped i nærområdet. 

Telelogopedi gjør at man kan intensiv oppfølging som ofte vil være vanskelig å få til i ordinær behandling på grunn av lang reisevei, klientens tilstand (mange kan være plaget med fatigue, lav utholdenhet o.l).

Telelogopedi er viktig for å beskytte sårbare grupper og for å hindre smitte og kan fint kombineres med vanlige logopedtimer.

Telelogopedi kan tilpasses de fleste, men vil i noen tilfeller kreve at klienten får hjelp med for eksempel oppkobling. 

Jeg har telelogopedi på KOMP eller via PC og det er trygt og enkelt. 

Munnmotorikk/orofaciale vansker

Munnmotoriske vansker er når muskulaturen i ansiktet; kinn, kjeve, lepper og/eller tunge, ikke virker som de skal.

Munnmotoriske vansker kan blant annet gjøre at det blir utfordrende å snakke tydelig (artikulasjonsvansker), oral dysfagi, feilbitt, tungeprotrusjon og sikling. 

Sikling er veldig stigmatiserende, men heldigvis noe logopeden ofte kan hjelpe med. Sikling fører ofte til at en vegrer seg for å snakke med andre, være sosial og spise sammen med andre. 

Sikling har ofte sammenheng med lav muskeltonus (medfødt eller etter påført traume som eks. slag) og kan minskes/fjernes med hjelp av mye trening og bruk av hjelpemidler som for eksempel Talk Tools, Letsip og Novafon.

Afasi

Afasi er en ervervet kommunikasjonsvanske. Det vil si at personen har kunnet kommunisere normalt tidligere, men så har hodetraume, hjerneslag, hjernekreft eller andre sykdommer ført til skade i hjernens språksenter. Skaden kan gjøre at personen får vansker med å snakke, vansker med å forstå andres ord, vansker med å lese og skrive.

Jeg kartlegger klientens vansker og setter inn tiltak 

Parkinson og stemmevansker

Jeg er faglig kontaktperson i ParkinsonNET Nordland og får således jevnlig faglig oppdatering i forholdt hva som er viktig for pasienter med Parkinson.

Mange pasienter med Parkinson vil får vansker med ernæring og stemme og i da er det viktig å gå til logoped for å få hjelp!

Stemmevansker kan også ramme mange andre. Det er kjent at mange yrker er stemmekrevende; eks. lærer, prest, men også mange kvinner opplever at de får stemmevansker. Stemmevansker kan være svært belastende og hindre god kommunikasjon med andre. Stemmevansker kan være smertefullt eller ubehagelig, stemmen kan bli hes, luftfylt, presset skjelvende eller helt borte (afonisk). 

Stemmevansker kan være nevrologiske, funksjonelle eller organiske og det er viktig å få faglig hjelp til å finne tilbake til sin friske stemme eller vurdere om det er kompensatoriske tiltak eller hjelpemidler som vil være best.